Czym jest metoda Instrumental Enrichment Basic?

Magdalena Foryś
04-07-2022

4 min

CZYM JEST METODA INSTRUMENTAL ENRICHMENT BASIC?

Jest to program wspierania rozwoju poznawczego młodszych dzieci i osób niżej funkcjonujących poznawczo który opiera się na teorii modyfikacji struktur poznawczych. Funkcje poznawcze to zbiór umiejętności, które umożliwiają poznawanie rzeczywistości, orientację w przestrzeni, przyswajanie wiedzy i przetwarzanie zdobywanych stale informacji. Kształtowanie funkcji poznawczych to jeden z kluczowych elementów rozwoju człowieka od najmłodszych lat. Funkcje poznawcze to umiejętności, dzięki którym możliwe jest odbieranie, przetwarzania i przechowywanie bodźców docierających z otoczenia. Funkcje poznawcze można skategoryzować jako elementarne oraz złożone funkcje poznawcze. Do elementarnych funkcji poznawczych zaliczamy: uwagę, pamięć, percepcję, funkcje wykonawcze.

Pamięć to umiejętność zapisywania, przywoływania i modyfikowania wszelkich bodźców (wzrokowych, słuchowych, dotykowych). Proces zapamiętywania ma każdorazowo inne podłoże fizyczne.

Uwaga umożliwia selektywną koncentrację percepcji i myślenia na jednym zjawisku.

Percepcja to umiejętność organizacji i interpretacji wrażeń zmysłowych; obejmuje pięć zmysłów: wzrok, słuch, węch, dotyk oraz smak.

Funkcje wykonawcze to zestaw procesów poznawczych niezbędnych do poznawczej kontroli i regulowania zachowania. W skład złożonych procesów poznawczych wchodzi myślenie oraz język.

Myślenie jest ciągłym procesem poznawczym, podczas którego przetwarzane są informacje zakodowane jako spostrzeżenia, wyobrażenia czy pojęcia, symbole, frazy oraz obrazy i dźwięki.

Język umożliwia rozumienie oraz opisywanie otaczającej nas rzeczywistości i może podlegać modyfikacjom przez całe życie. Procesy poznawcze u dzieci kształtują się od najwcześniejszych lat życia dziecka. Umożliwiają one nabywanie doświadczeń, uczenie się w odpowiedni sposób reagować na otaczające go bodźce.

W rozwoju poznawczym dziecka można wyróżnić następujące etapy:

  • okres sensomotoryczny, trwający od momentu urodzenia do ukończenia drugiego roku życia; cechuje się zdobywaniem umiejętności językowych, a także przechodzenia od odruchów do zachowań intencjonalnych;
  • okres przedoperacyjny między 2. a 7. rokiem życia, gdy dziecko uczy się przewidywać konsekwencje swoich czynów, nabywa umiejętność odróżniania pozorów od rzeczywistości i doskonali umiejętność przekazywania i odbierania informacji;
  • okres operacji konkretnych, przypadający między 7. a 11. rokiem życia i cechujący się umiejętnością logicznego rozwiązywania problemów, a także rozumieniem przyczynowości;
  • okres operacji formalnych, trwający od 11. do 12. roku życia; wówczas rozwija się umiejętność myślenia abstrakcyjnego, rozumowaniem dedukcyjnym.

Zdaniem Feuerstein:( twórca IE BASIC), rozwój poznawczy można przyspieszyć/wspierać poprzez rozłożenie operacji umysłowych na mniejsze części, komponenty (funkcje) i mediowanie ich z dzieckiem. To pozwala na rozwijanie bardziej złożonych operacji we wcześniejszym wieku.

DLACZEGO WARTO PRACOWAĆ Z MAŁYMI DZIEĆMI NAD MYŚLENIEM

U młodszych dzieci pracujemy nad tzw. kiełkującymi funkcjami. Wspieramy ich potencjał bez nawet cienia sugerowania, że coś jest nie tak. Jesteśmy strażnikiem sukcesu dziecka – uczymy, że błąd to element nauki a nie porażka!

Musimy pamiętać, że porażka dziecka może wynikać nie tyle z jego niekompetencji, co z błędu mediatora!

Co możemy osiągnąć pracując metodą IE BASIC

  • Wydłużanie czasu koncentracji uwagi i odporności na dystraktory
  • Rozwijanie zdolności wyróżniania tego co ważne i odróżnianie tego od tła
  • Rozwijanie zdolności do przełączania uwagi między zadaniami
  • Zwiększanie zasobu werbalnej pamięci roboczej (zwiększanie liczby informacji utrzymywanych w pamięci)
  • Rozwijanie niezależności poznawczej od wskazówek konkretnych, ruchowych, demonstracji, przechodzenia do samo-mediacji (dziecko własnym nauczycielem)
  • Przechodzenie od myślenia konkretnego do bardziej abstrakcyjnego i generalizacji)
  • Zwiększanie kompetencji w zakresie pracy z symbolami (również słowami)
  • Rozwijanie kompetencji opisywania konceptów słowami
  • Zwiększanie kompetencji rozumienia stanów emocjonalnych
  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych
  • Uczenie korzystana z symbolicznego udzielania odpowiedzi np. pismo
  • Uczenie odpowiedzi emocjonalnych na konkretne sytuacje (również w kontekście natężenia emocji)

 ZAPRASZAM DO KONTAKTU