CZYM JEST METODA INSTRUMENTAL ENRICHMENT BASIC?
Jest to program wspierania rozwoju poznawczego młodszych dzieci i osób niżej funkcjonujących poznawczo który opiera się na teorii modyfikacji struktur poznawczych. Funkcje poznawcze to zbiór umiejętności, które umożliwiają poznawanie rzeczywistości, orientację w przestrzeni, przyswajanie wiedzy i przetwarzanie zdobywanych stale informacji. Kształtowanie funkcji poznawczych to jeden z kluczowych elementów rozwoju człowieka od najmłodszych lat. Funkcje poznawcze to umiejętności, dzięki którym możliwe jest odbieranie, przetwarzania i przechowywanie bodźców docierających z otoczenia. Funkcje poznawcze można skategoryzować jako elementarne oraz złożone funkcje poznawcze. Do elementarnych funkcji poznawczych zaliczamy: uwagę, pamięć, percepcję, funkcje wykonawcze.
Pamięć to umiejętność zapisywania, przywoływania i modyfikowania wszelkich bodźców (wzrokowych, słuchowych, dotykowych). Proces zapamiętywania ma każdorazowo inne podłoże fizyczne.
Uwaga umożliwia selektywną koncentrację percepcji i myślenia na jednym zjawisku.
Percepcja to umiejętność organizacji i interpretacji wrażeń zmysłowych; obejmuje pięć zmysłów: wzrok, słuch, węch, dotyk oraz smak.
Funkcje wykonawcze to zestaw procesów poznawczych niezbędnych do poznawczej kontroli i regulowania zachowania. W skład złożonych procesów poznawczych wchodzi myślenie oraz język.
Myślenie jest ciągłym procesem poznawczym, podczas którego przetwarzane są informacje zakodowane jako spostrzeżenia, wyobrażenia czy pojęcia, symbole, frazy oraz obrazy i dźwięki.
Język umożliwia rozumienie oraz opisywanie otaczającej nas rzeczywistości i może podlegać modyfikacjom przez całe życie. Procesy poznawcze u dzieci kształtują się od najwcześniejszych lat życia dziecka. Umożliwiają one nabywanie doświadczeń, uczenie się w odpowiedni sposób reagować na otaczające go bodźce.
W rozwoju poznawczym dziecka można wyróżnić następujące etapy:
Zdaniem Feuerstein:( twórca IE BASIC), rozwój poznawczy można przyspieszyć/wspierać poprzez rozłożenie operacji umysłowych na mniejsze części, komponenty (funkcje) i mediowanie ich z dzieckiem. To pozwala na rozwijanie bardziej złożonych operacji we wcześniejszym wieku.
DLACZEGO WARTO PRACOWAĆ Z MAŁYMI DZIEĆMI NAD MYŚLENIEM
U młodszych dzieci pracujemy nad tzw. kiełkującymi funkcjami. Wspieramy ich potencjał bez nawet cienia sugerowania, że coś jest nie tak. Jesteśmy strażnikiem sukcesu dziecka – uczymy, że błąd to element nauki a nie porażka!
Musimy pamiętać, że porażka dziecka może wynikać nie tyle z jego niekompetencji, co z błędu mediatora!
Co możemy osiągnąć pracując metodą IE BASIC
ZAPRASZAM DO KONTAKTU