co to jest metoda Instrumental Enrichment?
Magdalena Foryś
07-07-2022
4 min
Terapia IE ( Instrumental Enrichment)
1.Co to jest Terapia IE?
Terapia IE, to znana w Europie od kilkudziesięciu lat, a w Polsce obecna od niedawna, metoda pracy nad trudnościami w zakresie funkcjonowania poznawczego. Metodę stworzył prof. Reuven Feuerstein. Kiedy wrócił do Izraela po II wojnie światowej, dostał pod opiekę ogromną grupę dzieci ocalałych z holocaustu, które przeżyły potężną traumę. Otrzymał niezwykle trudne zadanie przywrócenia ich społeczeństwu. Stworzył zatem metodę nie tyle uczenia, co raczej aktywizowania potencjału poznawczego.
2.Dla kogo przeznaczona jest Terapia IE?
Można powiedzieć , że dla wszystkich. Nie ma znaczenia wiek, trudności, czy status osoby chcącej uczestniczyć w terapii. Wszyscy mają zdolność do usprawniania swoich procesów uczenia się.
Metoda ta, daje znakomite efekty w pracy z osobami ze zdiagnozowaną dysleksją rozwojową, dyskalkulią, nadpobudliwością, obniżoną sprawnością intelektualną, trudnościami w uczeniu się, nieharmonijnym rozwoju intelektualnym.
Natomiast w pracy z dzieckiem zdolnym powoduje stymulacje jego rozwoju.
3.Po co naszym dzieciom taka terapia?
Odpowiedź jest oczywista, chcemy aby nasze dzieci były mądrzejsze, lepiej radziły sobie w życiu, łatwiej się uczyły, a przede wszystkim umiały wykorzystać wiedzę , którą posiadają na każdym etapie życia.
Czyli aby skończyły szkołę ze znakomitymi wynikami, dostały się na świetne , wymarzone studia, itd…
Robimy wszystko , aby im w tym pomóc. Pomagamy w nauce, płacimy za korepetycje…
A gdyby tak okazało się że możemy im to zapewnić na samym początku ich drogi w szkole?
I właśnie po to jest potrzebna terapia IE, czyli terapia stymulująca procesy poznawcze.
4.Co nasze dzieci robią na zajęciach terapii stymulującej?
Uczymy reguł myślenia , które ćwiczymy z dzieckiem w zadaniach. Reguły te mają być przenoszone na różne sytuacje szkolne i te spotykane w życiu codziennym.
Program terapii IE nie polega na ćwiczeniu pamięci, nie zakłada uczenia konkretnego materiału, który najczęściej szybko jest zapominany.
W trakcie zajęć dzieci uczą się budować strategię bardziej efektywnego rozwiązywania zadań i problemów. Poprzez kształtowanie myślenia i inteligencji dziecko nabiera samodzielności w myśleniu , rozwija zdolność krytycznej oceny, lepiej rozumie logiczne związki, potrafi opracować nowe rozwiązania.
5.Czego dzieci mogą spodziewać się po terapii?
Mnóstwa dociekliwych pytań, tyle czasu ile potrzebuje i terapeuty w roli pogodnego idioty. Co to znaczy?
Nie mówimy dziecku co ma robić, tylko cały czas zadajemy mu pytania. Nie nakazujemy mu przeczytania polecenia, mówimy: Od czego, jak myślisz, powinieneś zacząć? A dlaczego od tego? Skąd wiesz? Wciąż pytamy i nawet jak dziecko udziela dobrych odpowiedzi, pytamy o uzasadnienie.
Może mały eksperyment?
Co się stanie jeśli zapytamy nasze dziecko, które udzieliło dobrej odpowiedzi lub dobrze wykonało zadanie: Jesteś tego pewien? W 90 % przypadków zmieni zdanie, zyskując niemal pewność, że popełniło błąd. Dlatego tak ważne jest uczenie uzasadniania swoich prawidłowych odpowiedzi. Samodzielność w rozumowaniu – oto czego powinniśmy uczyć nasze dzieci.
6.Dlaczego tak ważne jest popełnianie błędów?
Na zajęciach cieszymy się z każdego błędu….Tak, właśnie, cieszymy się z błędu, bo na błędach potrafimy się nauczyć i tym samym budujemy nową perspektywę radości z odkrywania nowych znaczeń, kompetencji.
Dzięki metodzie IE pokazujemy dziecku, że myślenie jest fajne, że nauka to fantastyczna przygoda. A o ton am chodzi.
Terapia metodą Instrumental Enrichment może być stosowana wyłącznie przez certyfikowanych terapeutów. Zajęcia odbywają się indywidualnie lub w małej grupie.