co to jest metoda Instrumental Enrichment?

Magdalena Foryś
07-07-2022

4 min

Terapia IE ( Instrumental Enrichment)


1.Co to jest Terapia IE?

Terapia IE, to znana w Europie od kilkudziesięciu lat, a w Polsce obecna od niedawna, metoda pracy nad trudnościami w zakresie funkcjonowania poznawczego. Metodę stworzył prof. Reuven Feuerstein. Kiedy wrócił do Izraela po II wojnie światowej, dostał pod opiekę ogromną grupę dzieci ocalałych z holocaustu, które przeżyły potężną traumę. Otrzymał niezwykle trudne zadanie przywrócenia ich społeczeństwu. Stworzył zatem metodę nie tyle uczenia, co raczej aktywizowania potencjału poznawczego.


2.Dla kogo przeznaczona jest Terapia IE?

Można powiedzieć , że dla wszystkich. Nie ma znaczenia wiek, trudności, czy status osoby chcącej uczestniczyć w terapii. Wszyscy mają zdolność do usprawniania swoich procesów uczenia się.

Metoda ta, daje znakomite efekty w pracy z osobami ze zdiagnozowaną dysleksją rozwojową, dyskalkulią, nadpobudliwością, obniżoną sprawnością intelektualną, trudnościami w uczeniu się, nieharmonijnym rozwoju intelektualnym.

Natomiast w pracy z dzieckiem zdolnym powoduje stymulacje jego rozwoju.


3.Po co naszym dzieciom taka terapia?

Odpowiedź jest oczywista, chcemy aby nasze dzieci były mądrzejsze, lepiej radziły sobie w życiu, łatwiej się uczyły, a przede wszystkim umiały wykorzystać wiedzę , którą posiadają na każdym etapie życia.

Czyli aby skończyły szkołę ze znakomitymi wynikami, dostały się na świetne , wymarzone studia, itd…

Robimy wszystko , aby im w tym pomóc. Pomagamy w nauce, płacimy za korepetycje…

A gdyby tak okazało się że możemy im to zapewnić na samym początku ich drogi w szkole?

I właśnie po to jest potrzebna terapia IE, czyli terapia stymulująca procesy poznawcze.


4.Co nasze dzieci robią na zajęciach terapii stymulującej?

Uczymy reguł myślenia , które ćwiczymy z dzieckiem w zadaniach. Reguły te mają być przenoszone na różne sytuacje szkolne i te spotykane w życiu codziennym.

Program terapii IE nie polega na ćwiczeniu pamięci, nie zakłada uczenia konkretnego materiału, który najczęściej szybko jest zapominany.

W trakcie zajęć dzieci uczą się budować strategię bardziej efektywnego rozwiązywania zadań i problemów. Poprzez kształtowanie myślenia i inteligencji dziecko nabiera samodzielności w myśleniu , rozwija zdolność krytycznej oceny, lepiej rozumie logiczne związki, potrafi opracować nowe rozwiązania.


5.Czego dzieci mogą spodziewać się po terapii?

Mnóstwa dociekliwych pytań, tyle czasu ile potrzebuje i terapeuty w roli pogodnego idioty. Co to znaczy?

Nie mówimy dziecku co ma robić, tylko cały czas zadajemy mu pytania. Nie nakazujemy mu przeczytania polecenia, mówimy: Od czego, jak myślisz, powinieneś zacząć? A dlaczego od tego? Skąd wiesz? Wciąż pytamy i nawet jak dziecko udziela dobrych odpowiedzi, pytamy o uzasadnienie.

Może mały eksperyment?

Co się stanie jeśli zapytamy nasze dziecko, które udzieliło dobrej odpowiedzi lub dobrze wykonało zadanie: Jesteś tego pewien? W 90 % przypadków zmieni zdanie, zyskując niemal pewność, że popełniło błąd. Dlatego tak ważne jest uczenie uzasadniania swoich prawidłowych odpowiedzi. Samodzielność w rozumowaniu – oto czego powinniśmy uczyć nasze dzieci.


6.Dlaczego tak ważne jest popełnianie błędów?

Na zajęciach cieszymy się z każdego błędu….Tak, właśnie, cieszymy się z błędu, bo na błędach potrafimy się nauczyć i tym samym budujemy nową perspektywę radości z odkrywania nowych znaczeń, kompetencji.

Dzięki metodzie IE pokazujemy dziecku, że myślenie jest fajne, że nauka to fantastyczna przygoda. A o ton am chodzi.


Terapia metodą Instrumental Enrichment może być stosowana wyłącznie przez certyfikowanych terapeutów. Zajęcia odbywają się indywidualnie lub w małej grupie.